Talenter & passioner
Punkt 1
Flere børn føler sig ikke gode til noget
Flere og flere børn i skolen føler, at de ikke er gode til noget. De kan have haft udfordringer med at lære at læse på samme tidspunkt som deres klassekammerater, hvilket kan skabe en følelse af utilstrækkelighed og fiasko.
Alle børn har talenter
Disse børn har ofte stærke talenter på andre områder. Nogle er matematiske talenter, andre er fantastiske til at organisere og planlægge lege eller løse konflikter, mens andre udmærker sig i kreative aktiviteter som at tegne eller danse. Men da de ikke mestrer læsning på samme niveau som deres venner, føler de sig ikke gode nok. Dette kan føre til en modvilje mod skolen og læring generelt, da fokus ofte ligger på deres udfordringer.
Det er ikke nok bare at sige det
At fortælle et barn, at det er godt til andre ting og ikke behøver at bekymre sig om læsningen, er ikke nok. Uden at vise barnet, hvordan disse andre evner er vigtige, bliver de ord tomme. Det er derfor afgørende at anerkende og værdsætte børns talenter og passioner for at hjælpe dem med at udvikle deres indre flamme og motivation for læring.
Skole, talenter og motivation
Hvorfor ikke bruge tid på børnenes interesser og talenter i undervisningen? Ofte bliver disse interesser betragtet som irrelevante i skolesammenhæng, men i virkeligheden er de en af de vigtigste kilder til læringsmotivation. Motivation er nøglen til indlæring – uden motivation er der ingen effektiv læring. Hvis børn får mulighed for at styrke deres evner inden for de områder, de interesserer sig for, vil de opbygge større selvtillid og færdigheder, som de kan bruge i deres liv.
Ved at fokusere på børnenes talenter og passioner, hjælper vi dem med at udvikle praktiske færdigheder, der er værdifulde, i stedet for at de lærer standardiseret viden, de måske ikke kan huske eller bruge. Når vi taler om „viden‟ i citationstegn, betyder det, at viden først er værdsat, når den kan huskes og anvendes.
Talenter er ikke kun for de ekstraordinære
At finde barnets talent handler ikke om at forvente, at alle børn bliver genier som Einstein, berømte komponister som Mozart eller sportsikoner som Ronaldo. Talenter kan være mange forskellige ting – det kan være at være god til at lytte, stå på rulleskøjter, læse, forstå andres følelser, tegne, lave hovedregning, fotografere, huske vigtige årstal og begivenheder, eller fortælle fantastiske historier.
Hvert eneste barn har sine egne styrker. Det vigtigste er, at børn bliver set og taget alvorligt for deres særlige interesser og evner. Det skal altid gøres med fokus på barnet selv, ikke ud fra voksnes ønsker om at fremhæve bestemte egenskaber.
At anerkende eget talent
Mange mennesker har svært ved at identificere, hvad de er gode til, eller de føler sig måske utilpas med at anerkende deres egne evner. Vi er ikke vant til at tale om vores talenter, og vi frygter måske at fremstå prangende. Men at anerkende sine egne evner handler ikke om at prale – det handler om at se sine styrker og anerkende andres. Det er vigtigt at forstå, at det ikke gør nogen mindre værd at fejre sine evner.
Be good at what you love.